«الولاء لا يباع».. مشادة كلامية على «تويتر» بين جدو ومدحت العدل بسبب الأهلي

كتب: محمد الوكيل

فى: سوشيال ميديا

16:00 11 فبراير 2019

نشبت مشادة كلامية بين محمد ناجي جدو، لاعب النادي الأهلي السابق، ووادي دجلة الحالي، والسيناريست مدحت العدل، بسبب الانتقادات التي وجهت مؤخرًا لمجلس إدارة النادي الأهلي.

 

بدأت القصة عندما قال "جدو" في تغريدة عبر حسابه بموقع التدوين المصغر "تويتر": "علمهم يا تاريخ أن الكذب لا يدوم، وأن الولاء لا يُباع ويشترى، وأن الوفاء شيمةٌ لن يستوعبها عابد الدولار".

الأمر الذي رد عليه الكاتب والسيناريست، مدحت العدل: "يا حاج دا أنت بعت اتحاد إسكندرية ووقعت للزمالك، ولما شفت فلوس الأهلي أكتر حولت على الأهلي، وبتقول ولاء، لقد امتهنتم كل معاني الكلمات الفساد أصبح شطارة والسرقة والفهلوة قاموس".

وبدوره رد "جدو" قائلاً: "يا حاج مدحت، أولاً فلوس الزمالك كانت أكتر من الأهلي، ثانيًا أنا مبعتش الاتحاد خالص، الاتحاد خد 7 مليون واتنين لاعيبة من الأهلي وأنتو كنتو عايزيني أبيعه، واسأل الحاج محمد مصيلحي، ثالثًا أنا مش قصدي أصلاً أي حاجة بالتويتة دي، مش عارف سخنت ليه ولا اللي على راْسه بطحة".

وشن تركي آل الشيخ مالك نادي بيراميدز، هجوما حادا مساء اليوم الأحد على مجلس إدارة النادي الأهلي برئاسة محمود الخطيب، وذلك عبر تدوينة على حسابه الرسمي بـ" فيس بوك".

 

واتهم تركي فى تدوينه مجلس الخطيب، بالعمل على حرق صورته أمام جماهير الكرة المصرية وكسب بطولة زائفة أمام جمهور الأهلي، كما تحدث عن أزمة الأهلى وبيراميدز وموقف اتحاد الكرة منها، بالإضافة إلى أزمة عبد الله السعيد، ورئاسته الشرفية للنادي الأهلى

 

وقال آل الشيخ: "ماشاء الله لسه فايقين أن فيه هجوم وإساءة ليكم من رئيس الاتحاد العربي؟ وليه لما قلت في لقاء تلفزيوني من كام يوم إني بفكر استقيل من الاتحاد العربي، فحبيتوا كالعادة تاخدوا اللقطة وتطلعوا أبطال قدام الجمهور وتلعبو على نغمة احنا اللي مشيناه".

 

وتابع: "كمان مش دي البطولة اللي لعبت فيها مباراة قبل كدة وطلعت؟! وهوا انت شاركت عشاني ولا عشان مصر وعشان الجايزة اللي بـ٨ مليون دولار؟".

 

وأضاف: "وبعدين لما عرفتوا أن اتحاد الكورة حيأجل الماتش وده حق مشروع لبيراميدز رحتوا عاملين بطولة ومنزلينها في بيانكم وكأنه مخرج ليكم؟! عشان ميبانش أن اتحاد الكرة اخذ القرار العادل!".

 

وأردف: "كمان عاوز اسأل هوا ماتشنا معاكم كان من غير جمهور الدور الأول، يبقى من حقنا الماتش التاني يبقى بدون جمهور وده الحق الطبيعي لينا".

 

وقال: "بسأل للمرة المليون وقدام الجمهور الآن فين قرار قبول الاستقالة من الرئاسة الشرفية؟! ومين اللي خايف يواجه؟ أنا اللي طالبت أن الماتش يكون كأس وبنفس التاريخ واتبح صوتي من ١٠ أيام بكده".

 

وأضاف أيضًا: "ومين اللي عاوز يأجل ماتش الزمالك؟ أنا بستغرب، أخاف ليه وأنا فايز بـ٢، وجول من السعيد وجول من أوفر من السعيد؟ لاعب منتخب مصر الي اتدفع قيمته ٣ مرات واللي بتحارب فيه واللي رميت بكل الذوق والمباديء ورحت تشتكيه للفيفا وعلى الاهلي السعودي اللي منه الامير المرحوم عبدالله الفيصل الرئيس الفخري واللي فيه صالة بأسمه في النادي!"

 

واختتم تدوينته بعبارة: "أنا فهمت الفيلم اللي كنت بتعمله بس فهمته للأسف متأخر، الهدف إحراق صورتي وكسب بطولة زايفة قدام الجمهور، الله يرحمك ياصالح سليم".

اعلان


اعلان